Biomasa glonów


Czytasz posty znalezione dla sw: Biomasa glonów





Temat: Darwin na cenzurowanym
w matematyce nie dowodzi sie metoda indukcyjna, w fizyce rowniez nie, bo
wszystkie atomy we wszechswiecie sa takie same. Co nie zmienia faktu, ze w
fizyce co chwila obalane sa stare teorie (te twoje "niezmienne podstawy
fizyczne") i na ich miejsce zaczynaja obowiazywac nowe, bedace jeszcze lepszym,
blizszym obrazem rzeczywistosci. Ale biologia taka juz jest - tu sie NAPRAWDE
wnioskuje w oparciu o populacje majace statystyczny rozrzut. Jesli twierdze ze
jest zaleznosc miedzy np. stezeniem fosforu w wodach jeziora a biomasa glonow
planktonowych, to uzyskana (wyliczona z ilus tam zmierzonych jezior) korelacja
ma jakies "p" - prawdopodobienstwo ze takiej zaleznosci nie ma (hipoteza
zerowa). przeciez te punkty na wykresie nigdy nie ida pod sznurek, nie tworza
idealnej linii, jedne sa nizej, drugie wyzej.

Na populacje biologiczne wplywaja ogromne ilosci niekontrolowanych czynnikow i
dlatego tak jest - rowniez w przypadku ewolucji. Jedne linie ewoluowaly wg
jednego modelu, inne wg innego i w roznych okresach, wlasciwie poza mutacjami
jako podstawa zmiennosci, zmianami frekwencji alleli (dryf genetyczny itp.) i
doborem naturalnym (selekcja, dostosowanie) trudno tu wyobrazac sobie jakies
ogolne prawa, ktore stosowalyby sie zawsze i wszedzie.

To oczywiscie nie to samo, ze na ziemi moga byc miejsca bez grawitacji, bo
wszystkich nie zmierzylismy :-)) Przeczytaj wicej wiadomoci



Temat: Dr Artur Skowronek odpowiada Piotrowi Badurze
Pani Danko,
Jestem pod wrażeniem pani dociekliwości i staranności obliczeń. I naprawdę nie
chodzi mi tu o złośliwości! Sam w obliczeniach i w staranności jestem
słabiutki. Ogólnie dużo się mylę. Dlatego – full respekt:). Możliwe też, że po
prostu nie rozumiem w jaki sposób pani wyliczenia wspierają wywody pana Badury,
w których pojawia się około stu tysięcy ton rocznie***. Czy podążamy tropem
myśli pana Piotra – precyzja obliczeń, a już na pewno 4 liczby/cyfry(?)
istotne, wskazuje na nienaukowość.
Z mocniejszych stron, o mam dobrą pamięć. Pamiętam, więc jak się uczyłem o
ekosystemach akumulacyjnych i zbiornikach zaporowych. W zbiorniku zaporowym
zachodzi sedymentacja zawiesiny niesionej przez przegrodzona tamą rzekę, tu się
zgadzamy, prawda? Jednak uczyłem się (za pieniądze podatników:) również tego,
że znaczna część biogenów w wodach rzecznych występuje w formie rozpuszczonej
(np.ortofosforany,). One nie sedymentują; są pobierane przez fitoplankton,
który w zbiorniku zaporowym, inaczej niż w rzece, znajduje doskonałe warunki do
rozwoju (chodzi m.in. o mniejszy przepływ i mieszanie wody, oraz wyższą
temperaturę). Takie sinice np. zawierają ok. 1% fosforu, dlatego dobrych
warunkach ich biomasa osiąga niemal stukrotność masy fosforu dostępnego w
wodzie. Sapropelowy muł, który zalega dolną część zbiorników zaporowych
powstaje w duże mierze z opadłej biomasy glonów. To trzeba koniecznie
uwzględnić w obliczeniach, które pozostawiam jednak osobom w nich bieglejszych
(znowu nie chodzi o złośliwość – po prostu się nie podejmuję, bo na 99% się
walnę + potrzebna jest bardziej specjalistyczna wiedza, niż ta moja). Jeśli
panią ten temat interesuje, to polecam „Hydrobiologię” Kajaka. Nieżyjący autor
był światowej sławy naukowcem, guru Polskiej hydrobiologii. Podobno był tez
niezwykle miłym człowiekiem, który nie miał w sobie krztyny złośliwości. Jeśli
lubi pani matematyczne ujęcie sprawy, modele itp., to „Ekologia wód
śródlądowych” Lamperta i Sommera chyba najlepiej się nada. Ci autorzy bywają
momentami złośliwii;)
Mam nadzieję, że w danych bibliograficznych zwyczajowo się nie walnąłem.
Pozdrawiam
"Troll"

PS Co do kasowania to „Regulamin forum” (np. naruszanie etykiety) + kosz (górny
prawy róg). O kasowaniu decyduje chyba administrator, ale się nie znam:)

*** Proszę sprawdzać, na jaki komentarz pani odpowiada, bo w tym wątku
nie „muliłem się”, ale lepiłem w zimie bałwany z szmba;) Robi się bałagan,
którego nie ogarniam:( Przeczytaj wicej wiadomoci



Temat: nasze amerykanskie wakacje !
gdy sobie przypomne zimny Baltyk i brudne palze
hotdog1 napisał:
gdy sobie przypomne zimny Baltyk i brudne palze

=====================================================================
Eutrofizacja czyli wtórne zanieczyszczenie, to proces gromadzenia
się materii organicznej (spływającej w ściekach komunalnych i
przemysłowych) w tempie przekraczającym jej zasymilowanie. Proces
ten powoduje wzbogacanie się zbiorników wodnych w substancje
odżywcze – pierwiastki bagienne, głównie azot i fosfor, także potas
i sód, powodując nadmierną produkcję biomasy glonów, co objawia się
tzw. zakwitem glonów. Prowadzi przede wszystkim do zmian właściwości
wody, polegających na występowaniu intensywnego zabarwienia (głownie
w strefach brzegowych mórz), mętności, dużych wahań stężenia tlenu i
odczynu (pH) w warstwie górnej oraz powstania warunków beztlenowych
w głębszych warstwach, co jest przyczyna wymierania organizmów
zwierzęcych zwłaszcza ryb.

Polskie plaże najbrudniejsze w Europie
Polsat

Rtęć, ołów, azot i azotany, fosfor, dwutlenek węgla. Do tego
bakterie coli i sinice. To koktajl, w którym zanurzamy się wchodząc
do Bałtyku. Według raportu Komisji Europejskiej, Polska ma
najbrudniejsze plaże w Europie. Tylko 2 z 51 nadbałtyckich kąpielisk
spełniają unijne standardy.




Każdego dnia do Centrum Chorób Zakaźnych w Gdańsku trafia kilka
osób, które pokłuły się igłami leżącymi na plażach. Ludzie są
przerażeni. Takie śmieci zostawiają na plażach narkomani.Mrożącą
krew w żyłach przygodę przeżyła wczoraj pani Ilona z Łodzi
wypoczywająca wraz z dzieckiem na plaży w Sopocie.- Córka bawiła się
tuż przy brzegu. Nagle przybiegła do mnie z płaczem, bo czymś się
ukłuła - relacjonuje matka. - Rozgarnęłam piasek i ujrzałam... igłę
ze strzykawką. Oniemiałam ze zgrozy!

www.sciaga.pl/tekst/8077-9-eutrofizacja_baltyku Przeczytaj wicej wiadomoci



Temat: Bilety lotnicze sa zbyt tanie, i koztuje to nature
> O mnie sie nie martw, o mnie sie nie martw, ....Ja sie juz dobrze
nad tym
> wszystkim zastanowilam, swoj brain mam, nie musisz mi nic
wykladac.

Nie jestem taki pewien, zatem powykladam.

> Ty akurat
> reprezentujesz jedna, zaciekla strone w oczywisty sposob
drastycznej sytuacji biednej Ziemi.

Mojej 'zacieklosci' bardzo daleko do terroryzmu chlopcow z
Greenpeace'u i histerii mediow. Bardzo daleko. Ja stoje na pozycji
chlodnego realisty.

> Jesli mozesz, nie uzywaj brzydkich slow, bo przykro sie czyta.

Jakich brzydkich slow?

> I postaraj sie zejsc z podium wszystkowiedzacego mowcy.

Staram sie, niestety jest to bardzo trudne jesli jestes
wszystkowiedzacym mowca ;]

> Wlasciwie, szkoda ze tacy jak ty nie moga zostac wyslani na
oddzielna planetke,

O, widze, ze eko-terroryzm masz bardzo silnie zaszczepiony. I ty
mnie uwazasz za zacieklego? Ja ci nie kaze zyc w jaskini bez ognia,
TV, lodowki i samochodu. Jedyne co ci proponuje, to zyc w swiecie w
ktorym srednia roczna temperatura jest o 3oC wyzsza a biomasa glonow
morskich o 15% wieksza niz teraz. Z wlasnego doswiadczenia: po
przeprowadzce do UK moje srodowisko zmienilo temperature o jakies 3-
5oC na plus, na oko, i jestem z tego powodu baaardzo zadowolony.

> na ktorej nie ma ani jednego drzewa, sa za to wyasfaltowane
szerokie wygodne
> drogi dla ich szerokich wygodnych aut (mieszczacych szerokie
siedzenia ich i ich
> licznych rodzin), by mogli sobie jezdzic wygodnie od jedngo
centrum handlowego
> do drugiego. Zostawiajac TV na standby oczywiscie.

Przestan uprawiac demagogie, odbedzie sie to z wielkim pozytkiem dla
poziomu naszej dyskusji. Zastanow sie jeszcze raz, moze to w co
wierzysz nie do konca jest madre i prawdziwe.
Przeczytaj wicej wiadomoci